Teología y cultura, año 9, vol. 14 (noviembre 2012), pp. 7-15 ISSN 1668-6233
En este artículo el autor expone el giro de Horkheimer, en sus textos tardíos, en cuanto a un retorno a dios o “lo absoluto” como fundamento de la ética filosófica. La ética del discurso (Habermas) ha desarrollado serias críticas a esta última etapa del pensamiento de Horkheimer. De este debate, se extraen patrones que pueden aplicarse al giro de Lévinas en cuanto a la fundamentación de la ética filosófica, lo que constituye el segundo aspecto de este trabajo. Finalmente, se sacan las conclusiones que se siguen de ambos filósofos, en lo que llamamos “situación postmetafísica”. Si se absuelve a la filosofía de la tarea de “dar consuelo” (algo en lo que Horkheimer y Lévinas no están de acuerdo), sería posible fundar la ética filosófica sin presupuestos metafísicos de fundamentación (ensayo que, por otra parte, sirve para saldar cuentas con Heidegger).
Palabras clave: Ética, Metafísica, Fundamentación.
Abstract: In the first part of this article the author explains Horkheimer’s turn, in his late texts, in terms of a return to God or “the absolute” as the foundation of philosophical ethics. Discourse Ethics (Habermas) has developed serious criticisms of this last stage of Horkheimer’s thought. In the second part the author extracts from this debate patterns which can be applied to the understanding of the evolution of Levinas, with regard to the foundations of philosophical ethics. Finally, he draws conclusions which follow from the work of both philosophers, in what is known as the “post-metaphysical situation”. If philosophy is absolved of the task of “giving consolation” (an absolution with which Horkheimer and Levinas do not agree), it would be possible to found a philosophical ethics without metaphysical presuppositions of substantiation (an attempt which, on the other hand, serves to settle accounts with Heidegger).